5 tips for et vellykket event

 
 

Møbler og layout

Ståbord, Ståbord, Ståbord! Også kalt cocktailbord. Man har den opplagte fordelen av at man kan sette glass, snacks, askebeger og pynt på disse bordene. I tillegg liker folk å ha noe å stå rundt. Det gir en langt bedre sosial flyt enn sittegrupper. I tillegg kan de plasseres slik at man kan enten samle folk i ett området, eller man kan sette noen bord det det ellers ikke ville stått folk. 

Og husk, om man skal ha dansegulv i samme rom som middagen, så blir rommet veldig stort når man fjerner spisebordene. Ståbord, sofaer og lyssetting kan hjelpe til med å gjøre rommet mer intimt. Ha gjerne baren i det rommet som du vil folk skal samle seg i.

 

Musikk

Det er nesten alltid en god idé å leie inn en profesjonell til dette, enten det er en trubadur, en pianist, et band eller en DJ. Men på mindre arrangementer kan budsjettet sette begrensninger på dette. Her kommer spillelister inn, som regel Spotify. Gjør deg selv og gjestene en tjeneste å forbered deg litt i forhold til musikk på kvelden.

Ta utgangspunkt i noen spillelister du tror kan passe arrangementet. Det er alltid en god ide legge disse i en ny spilleliste, legge til og fjerne låter slik at listen er tilpasset arrangementet. Ha gjerne en for tidlig på kvelden, og en annen når festen starter å ta mer av. Ninja Event har lagt ut spillelister for de fleste anledninger på Spotify.

Sjekk de ut her

Husk at det er forskjell på høyttalere til hjemmebruk og til eventbruk. Lei gjerne inn PA høyttalere. Dette er høyttalere som er laget for å spille høyt for mange mennesker. Det koster litt, men mye mindre enn å sprenge høyttalerne hjemme. Og du får en mye bedre fest!

Snakk med folk som har erfaring

Det er heldigvis slik man som gjest har en annen opplevelse av arrangementet en vertskapet. Når det nå er din tur til å invitere kan man bli overrasket over omfanget. Men man trenger ikke finne opp kruttet på nytt.

Hør gjerne med noen som nylig har arrangerte et vellykket firmaevent, bryllup eller 40 års dag hva de egentlig gjorde, og om de har noen gode råd. 

Kanskje har de også en del ting igjen fra festen dere kan låne, slik som plastglass, dekorlys, pynt, isbøtter eller en bardisk.

 

Logistik

Når man skal invitere mange gjester til et arrangement har vi følgende gode råd: 
Lei inn noen til å hjelpe deg. En servitør eller to utgjør en enorm forskjell. Det kan også være både billigere og bedre å leie inn en kok til å lage maten. Husk også å ha nok av alt. Hver gjest bruker i snitt 5 glass i løpet av en kveld. Med 50 gjester er det minimum 250 glass. Man kan leie inn alt av bestikk, glass og servise. Da kan man levere alt tilbake skittent etterpå. Det kan også være lurt å samtidig leie inn et stort kjøleskap om man skal ha festen hjemme. Ingen liker varm øl og hvitvin

 

Vi bistår mer enn gjerne med tips tilpasset lokasjon og antall for ditt arrangement. 

 

Pynt og dekor

Tenk volum for pengene. Det er mange inntrykk på et event, og som de sier i USA: Bigger is better. Ballonger kan gjøre mye for å løfte et kjedelig lokale. Man kan også kjøpe relativt billige høye planter på fks. IKEA. Litt grønt passer perfekt om det er mange hvite vegger.

Et annet veldig effektfullt triks er lyssetting. Ledlys er ikke så dyrt å leie inn og kan gjøre underverker for et rom. Og man kan bytte farge i løpet av kvelden for å endre stemningen.

 

Husk lave blomster på bordene, slik at man ser hverandre. Et annet tips er å skrive navnet på begge sider av bordkortet. Så slipper man å glemme navnet til de man sitter sammen med.

Og ikke glem dekor og lyssetting ved inngangen. Ha gjerne noen høyttalere ved ankomsten for å sette stemningen fra starten av.